4 etapy rozwoju firmy - na co zwrócić uwagę na poszczególnych etapach?
Co trzeba wiedzieć i czego się nauczyć na każdym etapie ?
Jakie pułapki Cię czekają ?
Powiem Ci jakie są etapy rozwoju, które poznałam i na co zwrócić uwagę na każdym z nich.
Ciekawa jestem, czy masz już założoną swoją firmę? A może się nadal przygotowujesz do tego kroku?
Znam trzy rodzaje podejścia do założenia firmy:
Rejestrujesz firmę w ciągu kilku godzin i zaczynasz działać przez żadnego przygotowania. Wszystko jest trudne i uczysz się wszystkiego od zera.
Przygotowujesz się do założenia firmy, robisz kalkulacje, sprawdzasz rynek, dopytujesz o szczegóły prawne, ale niewiadomych tworzy się coraz więcej i przeciągasz decyzję w nieskończoność.
Jesteś dynamiczną osobą, sprawdzasz rynek, szukasz informacji, szkoleń, podejmujesz szybko decyzję i zakładasz firmę oraz zdecydowanie działasz.
I jak się domyślasz trzecia opcja jest najtrafniejsza.
Zanim jednak podejmiesz formalne działania z założeniem firmy musisz sprawdzić:
Czy jest zapotrzebowanie na rynku na to co chcesz robić?
Czy jest ktoś zainteresowany Twoim produktem/usługą?
Czy jest szansa, żeby sprzedaż przy planowanych cenach mogła pokryć podstawowe koszty utrzymania firmy?
W jaki sposób chcesz zaistnieć na rynku i szybko dotrzeć do pierwszych klientów?
I etap - dopiero zaczynam nie potrafię określić swoich braków
Na pierwszym etapie rozwoju Czekają Cię dwie pułapki, które będą sabotować Twoje poczynania.
Brak podjęcia decyzji i pozostawanie na etapie planowania, który może ciągnąć się w nieskończoność i oddalać Cię od realizacji zamierzonego celu a w ostateczności może zakończyć się zaniechaniem decyzji. Na tym etapie potrzebna będzie Ci umiejętność odważnego podejmowania decyzji i konsekwentnego działania zgodnego z tą decyzją.
Perfekcjonizm oraz skupienie się nadmierne na designem, dotyczy to zwłaszcza nas kobiet, że koncentrujemy się na drobnych rzeczach jak wizytówki, ulotki, logo firmy, strona internetowa i to sprawia, że tracimy czas i duży budżet niczym firma zacznie zarabiać.
Co będzie Ci potrzebne do działania?
Umiejętność podejmowania odważnej i przemyślanej decyzji i podejmowania działania zgodnego z tą decyzją co będzie Ci procentowało zawsze na każdym etapie rozwoju firmy.
Umiejętność zdobywania klientów oraz efektywna sprzedaż czyli paliwo do twojego biznesu.
To czas na dobrą edukację, która pomoże Ci poukładać firmę i zapewni wiedzę oraz bezpieczeństwo decyzji.
II etap - działam jakiś czas - jest ciężko, ale wiem czego muszę się nauczyć.
Najważniejszy w przetrwaniu jest pierwszy rok działania firmy. Nie wiem czy wiesz, że 1/3 zakładanych firm upada już w pierwszym roku swojej działalności.
To może zniechęcić, ale teraz wiesz jak ważne jest dobre przygotowanie biznesowe i że ten pierwszy rok może być ciężki.
SPRZEDAŻ – nie bez powodu zapisałam ją dużymi literami, jest to najważniejszy czynnik na którym trzeba się skupić.
Zaistnienie na rynku w najszybszy i najbardziej skuteczny sposób –zaplanowany już na wcześniejszym etapie
III etap – Mam pod kontrolą moją firmę i nic mnie nie zablokuje
Na etapie trzecim firma rośnie, klienci przychodzą, polecają Cię innym i jakoś się wszystko kręci.
W tym segmencie prosperuje większość firm, często na tym etapie, żaby przetrwać i zdobyć klientów firmy zaniżają swoje ceny. Taka walka jednak nie służy nikomu, nawet klientowi, który rzekomo powinien na tym najbardziej skorzystać. W końcu niska cena obniża jakość produktu/usługi i prowadzi do bylejakości.
I co dalej? Wcale nie czujesz spełnienia i spokoju, wręcz przeciwnie, czujesz frustrację, zniechęcenie i często dopada Cię wypalenia zawodowe.
To najwyższy czas, żeby zabrać się za dwa obszary:
Kontrolowanie wyników Twojej firmy, finansów i nie tylko- brak kontroli jak skuteczne są Twoje działania często doprowadza, że zaczynasz biegać jak chomik w kołowrotku, robiąc, pędząc, harując ale bez satysfakcjonujących Cię efektów
Lepszą organizację Twojej pracy i czasu- kwestia organizacji Twojego czasu a raczej ustawicznego jego braku nie przyjdzie Ci sama. Wskazane jest na tym etapie aby poznać tajniki jak zarządzają swoim czasem ludzie sukcesu. Co robią i jak się zachowują, że znajdują czas na wszystkie obszary swojego życia. Jeżeli na tym etapie czegoś z tym nie zrobisz, to najsłabszym ogniwem i blokadą rozwoju Twojej firmy stanie się Twój czas i Twoja wytrzymałość.
Jeżeli szybko poradzisz sobie z priorytetami jak finansami, wynikami i zarządzaniem czasem, pojawi się potrzeba zatrudnienia pracownika. Jest to też spore wyzwanie. Musisz wyznaczać cele, zadania, planować i organizować pracę innym, kontrolować i oceniać.
Kompetencji jakich musisz się nauczyć:
Rekrutacji
Przeprowadzania rozmów z pracownikami
Dyscyplinowanie i motywowanie
Systemy wynagrodzenia i kontroli
Potrzebujesz też wypracować sobie cechy przywódcy, umiejętności budowania atmosfery, przekazywania Twoich wartości i swojego stylu pracy.
IV etap – jest bezpiecznie i nie popełniam ważących błędów
Jak się nauczysz być szefem i stworzysz zespół zgranych pracowników, którzy pomogą dalej rozwijać firmę, dojdziesz to wniosku, że Twoja firma przeszła zupełna transformację. Jest uporządkowana, osobiście nie musisz zajmować się działaniami operacyjnymi. Pracujesz nad firmą a nie w firmie, stajesz się liderem i wizjonerem.
Potrzebujesz na tym etapie:
Zarządzać ludźmi
Oceniać własne pomysły
Mieć biznesowy zmysł do nowych przedsięwzięć
Systemowym sposobem oceniać wyniki działania
Patrzeć na swój biznes z lotu ptaka strategicznie i całościowo
Od dostępu do wiedzy i sprawnej umiejętności zarządzania i podejmowania decyzji na każdym z tych etapów, zależy powodzenie Twojej firmy, Twoje zyski i Twój spokój wewnętrzny. Jak rozwijać firmę, opisuję w mojej autorskiej książce „Jak z sukcesem prowadzić firmę i zarabiać”.