<- Wstecz
Jak stworzyć profil idealnego klienta?
Idealny klient (tzw. persona, avatar) to osoba reprezentująca grupę docelową, czyli niszę, do której chcesz dotrzeć.

Niestety, nie każdy potrzebuje Twoich usług lub produktów, więc nie każdy zostanie Twoim klientem. Klient idealny jest zbiorem wspólnych cech i zachowań konsumentów. Są to więc informacje o wieku, płci, a także o preferencjach zakupowych.

Dzięki poznaniu idealnej persony możesz prowadzić skuteczniejsze działania marketingowe. Co oczywiście przełoży się na zyski firmy. Jeżeli poświęcisz czas i energię na rozsądne planowanie i położenie odpowiednich fundamentów pod swój biznes, tym większa będzie szansa na jego powodzenie.
Pisze tutaj o rzeczach opartych na własnym wieloletnim doświadczeniu w pracy w branży ślubnej jako dekorator/stylista ślubny. 

Wydawałoby się przecież, że im większa grupa potencjalnych klientów, tym więcej sprzedanych usług/produktów, ale… to bardzo mylne rozumowanie. 
Przekonałam się o tym na własnej skórze, gdy kilka lat temu zaczynałam własną działalność.
Był to czas entuzjazmu, działania i kierowania oferty do wszystkich młodych osób, którzy mieli zamiar zawrzeć związek małżeński.

Zajęło mi trochę czasu zrozumienie, że w ten sposób, tak naprawdę kierowałam ofertę do nikogo.
Różni ludzie będą kupować ten sam produkt bądź usługę z różnych powodów.

Przy dobrze wybranej grupie jesteś w stanie stwierdzić, jakie marzenia i pragnienia mają Twoi klienci. Wtedy po prostu wychodzisz im naprzeciw i układasz swoją ofertę tak, by stanowiła ona spełnienie tego, do czego dążą. Wykorzystujesz tak zwany język korzyści.

To jednak nie koniec. Od potencjalnego klienta do klienta, który faktycznie zostawi swoje pieniądze u Ciebie, jest jeszcze daleka droga. Skrócisz ją odpowiadając na dwa poniższe pytania.

  • Jaką korzyść będzie miał klient jak skorzysta z Twojej oferty?
  • A jeśli z niej nie skorzysta to co się może wydarzyć?
Usługa dekoracji była zaledwie jednym z wielu pozytywnych aspektów, jakie niosło za sobą skorzystanie z usługi.

Czy Twoi potencjalni klienci są zainteresowani Twoją ofertą?

To, że klient bierze ślub, to nie znaczy, że zechce skorzystać z Twojej oferty. Być może najzwyczajniej w świecie nie będzie widział takiej potrzeby.
Na tym etapie można odrzucić klientów, którzy chcą skorzystać tylko z oferty jaką oferuje im sala.

Czy Twoi potencjalni klienci szukają rozwiązania swojego problemu?

Nie wystarczy być zainteresowanym ofertą. Trzeba mieć chęć do jej porównywania i wybrania tej najlepszej opcji dla siebie.
To świadczy o tym, że w umyśle klientów już zrodził się pomysł na skorzystanie z usługi, ale szukają rozwiązania swojego problemu. Być może ich oczekiwaniami i marzeniami jest na przykład konkretna spersonalizowana usługa. Ty wtedy wychodzisz temu na przeciw, co wiąże się z pytaniem kolejnym…
  • Text Hover
Czy Twoi potencjalni klienci mają problem ze znalezieniem właściwego rozwiązania?

Być może podjęli już jakieś działania i poszukiwania odpowiednich firm, które wykonają dla nich usługi. Ale mają zbyt mało czasu na poszukiwania, czują dyskomfort z tym związany.
Być może są sfrustrowani, że nie mogą znaleźć odpowiedniego rozwiązania dla swojej sytuacji. Nie znajdują wiarygodnego źródła informacji ani firmy, która by się odpowiednio zaopiekowała nimi. Być może dostają tylko ofertę bez propozycji konkretnego rozwiązania.

Jeśli mają problem ze znalezieniem właściwego rozwiązania bądź te rozwiązania, do których mają dostęp, są niskiej jakości… to jest to szansa dla Ciebie.

Czy twoi potencjalni klienci wiedzą o Twoim istnieniu? 

Kiedy masz już wyobrażenie jakim człowiekiem jest Twój idealny klient, w jaki sposób podejmuje decyzje o zakupie, znasz jego bolączki i potrzeby to możesz znacznie skuteczniej działać.
  • Możesz świadomie wybrać, gdzie koncentrujesz swoje działania marketingowe.
  • Wiesz w jaki sposób docierać ze swoimi informacjami do klienta.
  • Możesz odpowiednio strategicznie zaprojektować ścieżkę klienta i cały system marketingu i sprzedaży.
  • Wiesz co jest dla niego przekonujące i wzbudza zaufanie.
  • Najlepiej Ci się z nim współpracuje.
  • Wymiana wartości daje obu stronom największą satysfakcję.
Uwzględnij dane demograficzne i psychograficzne

Poza podstawowymi danymi, takimi jak: wiek, zainteresowania, wykształcenie, miejsce zamieszkania, wypisz też wszystkie cechy, które miałby Twój idealny, wymarzony klient. Taki, z którym chciałoby się współpracować non-stop. Uwzględnij także to, w co wierzy i jakie ma przekonania.

I do niego kieruj ofertę. 

A jeśli temat Cię zainteresował i chcesz pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie, to serdecznie zapraszam do artykułu, w którym piszę więcej jak poznać swojego klienta - Empatia i jej wpływ na Twój biznes.

Pobierz poniżej gotową instrukcję, by stworzyć profil idealnego klienta!
  • Text Hover